Jdi na obsah Jdi na menu
 


Legenda o karaimech středověké Kastilie - Ryan Szpiech (University of Michigan)

Abner z Burgosu * o karaimech: Není to tak dlouho co byli Židé Kastilského království a většina Židů Španělska Saduceji a heretiky, jak napsal moudrý Abraham ibn Ezra ve svém komentáři k Tóře.
Proto sepsal Moše z Leónu dopis, jehož účelem bylo pohanit saducee, ve kterém oznamuje, že v roce 4938 od stvoření světa (roku 1178 občanského letopočtu) konvertovali (saduceové) k víře obsažené v Babylonském Talmudu; nekonvertovali však z vlastní vůle, jednalo se o následek sporu mezi farizeji a saduceji města Carrión (pravděpodobně dnešní Carrión de los Condes), saducejové byli totiž v tomto městě mocnější a v předvečer Šabatu v celém městě nezapalovali svíce.
Ve městě žili tři ctihodní farizejové, kteří neustále naříkali, že lid nedodržuje Zákon, rmoutilo je to tak moc, že se ten nejhorlivější z nich rozhodl v předvečer Šabatu veřejně zapálit svíčky.
To ale nebylo v souladu s tradicí saducejů...a v židovské čtvrti města došlo k bouřlivým protestům, neboť podle lidí došlo k znesvěcení Šabatu.
Zpráva o tom se donesla hlavnímu rabínovi saducejů, který žil ve městě Burgos, ten nařídil, aby byl ten, co zapálil svíce zatčen.
Saducejové a farizejové nakonec museli předstoupit před krále Dona Alfonsa VIII.   
K farizejům tehdy patřil jeden granadský Žid, králův lékař, jménem Josef ibn Alfacar.
A král dělal vše co (Josef ibn Alfacar) chtěl, a tak král přikázal všem saducejům, aby přijali zákon farizejů, a tak se všichni saducejové proti své vůli obrátili na víru farizejů, kterou v současné době vyznávají.
Tímto způsobem Židé mění čas od času jedno náboženské učení za jiné a bloudí vyhnanstvím jako ovce bez pastýře, a to od doby kdy zavrhly pravého pastýře….


* Abner z Burgosu byl židovský konvertita ke křesťanství, po konverzi byl znám jako Alfonso de Valladolid (1270–1346)

 

Ibn Daud o karaimech: (Josef ibn Alfacar) požádal krále, aby zakázal kacířům otvírat ústa v celé Kastilii, a král přikázal, aby se tak stalo. 
Díky tomu byli kacíři umlčeni a od té doby nebyli schopni pozvednout své hlavy.
A skutečně, neustále slábnou.

 

Josef ben Todros o karaimech: Ještě, než odstranil z našeho venkova ohavnosti kacířů, se mu podařilo zničit jejich pevnosti a srazit k zemi jejich slávu a v den Božího hněvu, kdy byl nad nimi a nad jejich knihami vykonán soud, již nikdo z nich nezbyl.

 

Abner z Burgosu o pálení Talmudu: Mezi židy se najde mnoho těch, kteří odmítají Talmud … žádají biskupy a křesťanské vládce, aby nechali Talmud pálit … utíkají a distancují se od sporů s křesťanem, neboť věří, že jim (tyto neshody) v jejich Talmudu ukáže.
A je tomu tak proto, že to, co je v Talmudu odmítáno není obecně známo, a když vidí nesrovnalosti, které židé ve své víře mají, posilují se ve svém kacířství … A tomu je proto, že je téměř zázrak najít deset mužů mezi dvaceti z nich, kteří by se shodli ve všech otázkách své víry.

 

Abner z Burgosu o farizejích a saducejích: Židé, kteří považují za autoritativní celý Babylonský Talmud se nazývají farizejové, jiní Židé za autoritativní celý Babylonský Talmud nepovažují, uznávají pouze jeho část, další Židé nevěří ničemu, co je psáno v Talmudu, věří pouze Bibli, ti se nazývají Kútím (Kutejci), a jsou další, kteří jsou nazýváni saducejové, ti nevěří v existenci duše po smrti člověka, a jsou jiní, kteří věří, že duše po smrti člověka v nějaké formě existuje, nevěří ale v posmrtnou odměnu nebo trest …